Home   Despre noi   Abonamente   Video   Articole   Oferte   Anunturi   Newsletter   Agro Business   Contact   Arhiva

Imprimati articolul

Învăţământul preuniversitar agricol în impas
Mai rău nu se poate

Aflându-se în incinta Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Agricolă, Grupul Şcolar Agricol Fundulea s-a bucurat mereu de sprijinul acestuia. Toate orele de practică erau efectuate pe loturile şi câmpurile Institutului, iar la cele din clasă unele lecţii erau predate de cercetători. Institutul era ca un părinte pentru şcoală, fiindcă nu-i era indiferent ce tehnicieni se pregăteşte.

Grupul Şcolar Agricol Fundulea cuprinde:

• ciclul preprimar, primar, gimnazial, liceal şi SAM cu un număr de 33 clase, având 828 de elevi;
• 16 săli de clasă, 5 laboratoare şi cabinete, 1 laborator de informatică cu 25 de calculatoare;
• cantină, bibliotecă, sală şi teren de sport, atelier mecanic;
• 42 de cadre didactice, dintre care 3 cu titluri de „doctor în ştiinţe“.
Un număr mare de elevi beneficiază de sprijin financiar (15 – burse sociale, 8 – burse de merit, 162 – bani de liceu).

Recent, am trecut din nou pragul acestei şcoli. Până a afla amănunte şi a purta discuţii, am răsfoit „Proiectul de dezvoltare instituţională“. Pe prima pagină, prezentată într-o grafică frumoasă, cu litere mari, se scrie: „Floarea-soarelui este simbolul nostru, al cadrelor didactice de la Grupul Şcolar Agricol Fundulea, pentru că este un simbol grafic rotund şi perfect; se întoarce permanent către lumină, galbenul petalelor reprezintă zâmbetul, lumina şi cunoaşterea; seminţele sale cresc împreună; ne gândim la trecerea de la frumuseţea florii la utilizarea seminţei; depinde de noi dacă seminţele ei se vor vinde la colţ de stradă, în cornete, sau vor produce alte flori“.

Mi-a plăcut şi mă gândeam că şcoala de aici a rămas aşa cum o ştiam, ancorată cu prioritate în procesul pregătirii elevilor pentru meseriile agricole. Dar, în urma discuţiilor purtate, am rămas cu amărăciune în suflet, Şi aici, la Fundulea, ca de altfel în multe alte şcoli din ţară, aproape că titulatura şcolii de Grup Şcolar Agricol nu se mai justifică, meseriile pentru agricultură fiind aproape inexistente.

Un oraş preponderent agricol

Probabil că organele locale şi Inspectoratul Şcolar Judeţean asta şi urmăresc. Aş vrea să le reamintesc că Fundulea este un oraş agroindustrial, dominat de Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Agricolă care dispune de o suprafaţă de 1.500 ha. Mai sunt şi unităţi pentru protecţia plantelor, pentru cultura plantelor medicinale şi a sfeclei de zahăr. Suprafaţa agricolă a oraşului este de 8.200 ha, din care arabilul deţine 95,8%. În zootehnie predomină bovinele, porcinele, ovinele şi păsările de curte. Şi în toate se simte nevoia mâinii de lucru calificate.

„Ajutor“ nedorit

În prezent, la conducerea acestei şcoli se află prof. Elena Popa, care este inginer agronom. Dar în activitatea de popularizare a şcolii în rândul părinţilor şi al elevilor trebuie ajutată. Dar organele locale au „ajutat“ Grupul Şcolar Agricol dându-i pe cap şi învăţământul preşcolar. „Ajutorul“ primăriei se vede şi în faptul că, din cele două cămine cu 600 de elevi, doar într-unul, la parter şi etajul 1, sunt cazaţi elevi, iar restul (etaj II şi III), precum şi celălalt cămin (300 de locuri) au fost închiriate.

Ce se întâmplă cu banii încasaţi pentru aceste chirii? În mod normal, ar fi trebuit daţi şcolii pentru nevoile ei. Fiindcă sala de sport nu este corespunzătoare cerinţelor şi capacităţii actuale a şcolii, terenul de sport nu este bine amenajat, mobilierul şcolar este depăşit în proporţie de 50%, instalaţiile sanitare şi electrice sunt degradate în proporţie de 80%, ferestrele şi uşile necesită înlocuire, atelierul mecanic nu are un spaţiu adecvat şi nici dotarea necesară etc.

Meseriile agricole la locul lor

Nu-i mai puţin adevărat că şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării are partea lui de vină, scoţând din nomenclatorul liceelor agricole meseriile de tehnicieni veterinari, agronomi, horticoli. A lăsat doar în cadrul SAM meseria de lucrător în agricultură.

În urma multiplelor sesizări în legătură cu aceste anomalii, începând cu noul an şcolar, prin modificarea HG privind nomenclatoarele calificării profesionale pentru care se pregătesc elevii din învăţământul preuniversitar, se pare că vor fi introduse aceste meserii (tehnician în agricultura ecologică, tehnician în agroturism şi tehnician agromontan).

Este o anomalie in extremis ce se întâmplă la Fundulea, mai rău cred că nu se poate. În mijlocul celui mai important Institut de Cercetări Agricole există o şcoală care nu pregăteşte oameni în meserii bune pentru agricultură. Toate cadrele didactice de aici îşi doresc să lucreze într-un adevărat Grup Şcolar Agricol, să revină şcoala la reputaţia pe care a avut-o.

Dr. ing. Teodor Marian
REVISTA LUMEA SATULUI, NR.9, 1-15 MAI 2007

Vizualizari: 1409



֩ Comentarii

--> Click aici pentru a adauga un comentariu




© 2005-2011 REVISTA LUMEA SATULUI