Gestionarea fondurilor europene, la mâna clientelei politice?

Un agronom respectabil îmi atrăgea atenţia că, în cazul în care „cadriştii“ politici vor continua să destabilizeze structurile instituţionale din agricultură cu înverşunarea de acum, atunci foarte curând vom vedea doar portocaliu în faţa ochilor. „Şi ce e rău în asta – replic eu –, că doar şi roşii sau galbenii au procedat la fel?“ „Corect, dar nu au provocat destabilizarea de astăzi, când decapitarea cadrelor este totală. În mai puţin de doi ani a fost schimbată de două ori întreaga structură ce compunea cadrele de bază din schema administrativă internă a agriculturii. Acum se umblă şi la structurile instituţionale europene“ – vine răspunsul agronomului. „Şi care este pericolul?“, întreb eu. „Încercaţi o analiză sau o documentare pe această temă şi o să vă convingeţi“, îmi sugerează interlocutorul.

În patru ani,doar două miliarde euro

Dau ascultare sfatului agronomului şi aflu ceea ce ştiu toţi cei care au în sarcină absorbţia fondurilor europene. Cunosc acest lucru până şi reprezentanţii instituţiilor financiare internaţionale care atenţionează că România este în pericol de a pierde o bună parte din sprijinul european alocat. Apelez la raportările statistice şi aflu că, din cele opt miliarde euro alocate agriculturii româneşti până în 2013, au fost absorbite la această dată doar cu ceva mai mult de două miliarde.

Cauzele sunt obiective, dar mai ales subiective. Adevărul este că, până acum, România a atras cu precădere ajutorul european destinat plăţilor la hectar şi mai puţin pe cel ce viza modernizarea sau construcţia unor obiective agroalimentare. Se pare că am învăţat prea puţin din lucrurile bune, dar mai ales rele în derularea Programului SAPARD. Uniunea Europeană ne-a pus în faţă vagoane încărcate cu „euroi“. Destinaţia lor era una pur economică, dar guvernanţii de ieri şi de astăzi au avut proasta credinţă că îi pot dirija spre clientela politică. Mulţi dintre cei care doreau să facă investiţii în agricultură afirmă că în teritoriu s-a constituit o reţea de consultanţă care a câştigat majoritatea proiectelor scoase la licitaţie. Celor aflaţi în afara structurii li se aruncă nişte mizilicuri, ca să nu vorbim de faptul că proiectele proprii ale unor unităţi agroalimentare de excepţie au fost respinse cu o brutalitate care i-a îndepărtat pe oameni de implementarea celui mai mare program de investiţii derulat în România ultimelor două decenii.

Dovada acuzelor de până acum

Celui aflat în afara sistemului îi este aproape imposibil să intre în „intimitatea“ afacerilor necurate. De aceea, autorul rândurilor de faţă se vede obligat să facă judecăţi mai ales pe seama faptelor şi informaţiilor culese din teritoriu. Ne vom referi deci la un studiu de caz concret, şi anume la destabilizarea instituţiilor teritoriale din interiorul Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP). Asta tocmai în perioada în care ar trebui finalizat un număr impresionant de proiecte. În virtutea unor dispoziţii aflate în afara legii, directorul general al acestei instituţii decide, mai zilele trecute, demiterea conducerilor tuturor celor opt centre teritoriale, indiferent dacă au lucrat bine sau nu. În locul unor oameni de valoare, cum este cazul directorului Sorin Radu, a fost înscăunat un consilier la Cabinetul Emil Boc, care avea o practică în structurile agricole doar de câteva luni.

Pentru a-şi justifica fapta, directorul general face trimitere la starea de criză economică în care se află România, la discuţiile purtate cu premierul Boc, precum şi la unele ordine ministeriale interne a căror aplicare în teritoriu au dus la conflicte juridice câştigate în instanţă de toţi cei nedreptăţiţi. În mod sigur aşa se va întâmpla şi de data aceasta, dar pe directorul general al APDRP, Mihai Gabriel Vădan, nu-l interesează despăgubirile ce vor trebui plătite celor care au fost trataţi incorect. Obligaţia sa este să raporteze superiorilor îndeplinirea misiunii de a-i îmbrăca în uniforme portocalii pe toţi cei care vor fi numiţi la conducerea centrelor teritoriale din subordine.

În răspunsul trimis redacţiei, dl Vădan evită să facă referiri la criteriile de performanţă care au stat la baza deciziei sale. Noi ne-am interesat şi le vom face publice într-un viitor articol.

Scopul acestor rânduri nu este acela de a denigra nici măcar politica de cadre prin care profesionişti de mare valoare au fost înlocuiţi cu politruci de toate culorile. Intervenţia de faţă are doar darul de a atenţiona autorii morali ai acestei politici că, în cazul instituţiilor care răspund de gestionarea fondurilor europene, orice măsură aberantă ne poate fi fatală.

Iosif POP
REVISTA LUMEA SATULUI NR. 22, 16-30 NOIEMBRIE 2010

copyright lumeasatului.ro