Home   Despre noi   Abonamente   Video   Articole   Oferte   Anunturi   Newsletter   Agro Business   Contact   Arhiva

Imprimati articolul

EDITORIAL
Să nu uităm cine suntem!

Fără a-mi propune să pozez măcar în naţionalist, nu pot totuşi să trec peste anumite manifestări, fapte şi măsuri, uneori guvernamentale, care pun până la urmă chiar sub semnul întrebării existenţa noastră ca naţiune.

Constat de pildă, că încrederea în tot ce este românesc este pe zi ce trece diluată de tot felul de lucruri ce nu fac decât să ştirbească românilor mândria de a fi români. Uneori suntem mai noi în altă parte decât aici, acasă. Aş aminti doar un episod, din multe altele, petrecute în cadrul unei manifestări internaţionale la care participau reprezentanţi din peste cincizeci de state. Se degustau zeci de tipuri de brânzeturi franţuzeşti şi din alte ţări.

La un moment dat cineva s-a uitat la ecusonul meu pe care scria ROMÂNIA şi a exclamat: „cea mai bună brânză pe care am degustat-o vreodată a fost telemeaua“. A urmat, desigur, un dialog în care cei din jur solicitau detalii despre produs, dar şi despre România şi români, despre obiceiuri şi bucătăria noastră tradiţională. Mă simţeam parcă vinovat că nu aveam cu mine măcar o bucată din produsul amintit pentru a convinge şi pe cei antrenaţi în discuţie de... adevărul rostit la început.

Trebuie să începem a ne cunoaşte mai întâi pe noi înşine, apoi valorile ce ne înconjoară – create şi conservate de bunii şi străbunii noştri – să le preţuim şi să le punem în valoare.
Există în ultima vreme tendinţa de a promova comercializarea şi consumul produselor româneşti. Este, cred, un început ce nu poate decât să bucure producătorii autohtoni, în special de produse agroalimentare şi pe românii... români.

Spun „un început“ pentru că aş vrea să văd şi să citesc mai peste tot despre acţiuni menite a promova autenticul, originalul, produsul sănătos făcut „ca la mama acasă“, adică aici, pe meleagurile noastre.

S-au dovedit a fi convingătoare târgurile de produse tradiţionale sau acţiunile gen ziua porţilor deschise, prilejuri cu care producătorii şi procesatorii ce folosesc materii prime autohtone îşi prezintă şi comercializează produsele. Cu siguranţă ar fi benefic pentru ambele părţi aflate faţă în faţă la tejghea ca alături să le fie specialişti din domeniu care să ofere consumatorilor informaţii despre fiecare produs.

Etichetarea ca măsură, pe marginea căreia au fost atâtea comentarii, este una dintre mijloacele de informare şi educare a consumatorului şi de responsabilizare a vânzătorului. Prin astfel de măsuri, ambele părţi sunt protejate de eventualii impostori din piaţă care, puşi pe căpătuială, pun în vânzare produse aşa-zise „autentice româneşti“.

Sigur, nu exclud din consum produsele de import, cele procesate după diferite metode şi reţete, dar consumatorul trebuie să ştie ce şi de la cine să-şi procure cele necesare, să aibă permanent informaţii despre ce trebuie să mănânce sau îmbrace. Şi mai trebuie să nu uite că este totuşi român, iar banii daţi pe produsele „de-acasă“ ajung sigur în visteria românească, nu în buzunarele afaceriştilor de oriunde. Să ne amintim tradiţionala zicală: „Cămaşa e mai aproape decât haina“.

Aşadar, să nu uităm cine şi ceea ce suntem. Mai ales atunci când suntem în faţa rafturilor din supermarket-uri, acolo unde „ai noştri“ greu îşi găsesc un loc.

I. BANU
REVISTA LUMEA SATULUI, NR.6, 16-31 MARTIE 2009

Vizualizari: 3592



֩ Comentarii

--> Click aici pentru a adauga un comentariu




© 2005-2011 REVISTA LUMEA SATULUI