Home   Despre noi   Abonamente   Video   Articole   Oferte   Anunturi   Newsletter   Agro Business   Contact   Arhiva

Imprimati articolul

Beţi apă şi consumaţi alimente verzi pentru o alimentaţie sănătoasă de primăvară

Este o realitate faptul că trăim după anumite bioritmuri, iar organismul simte schimbările cu o anumită ciclicitate. Cele care ne afectează cel mai puternic sunt ciclul circadian, adică cel de 24 de ore, cât şi cel circanual, al anotimpurilor. Datorită acestor cicluri care ne afectează semnificativ buna funcţionare a sistemului endocrin cât şi a celorlalte organe, a apărut o nouă ramură în cadrul nutriţiei, numită crononutriţia.

Domnul profesor universitar dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare, a avut amabilitatea să ne fie ghid pentru o alimentaţie sănătoasă de primăvară.

Reţete posibile

– Domnule profesor, ce nevoi întâmpină organismul uman în acest anotimp de tranziţie?

– Anotimpurile de tranziţie sunt cele mai stresante pentru organism. Se cunoaşte în patologie faptul că, pe timp de primăvară şi toamnă, anumite boli se acutizează, spre exemplu ulcerul. Metabolismul, în timpul iernii, a fost bombardat cu alimente greu digerabile, multă carne, grăsimi, sare, prea puţine legume şi fructe proaspete. Primăvara, organismul caută să se detoxifice, deci are nevoie de anumite plante care au acest rol.

– Care sunt alimentele ce nu trebuie să lipsească din meniul nostru?

– Ca un făcut, alimentele de care are nevoie organismul apar în acest sezon: usturoiul sălbatic, leurda care e foarte bună pentru detoxifiere, untişorul, ceapa verde. Tot în această perioadă apare şi Taraxacum officinale, adică păpădia, care a fost dată uitării.

Frunzele de păpădie sunt un foarte bun purificator. Astăzi este modern să consumăm rucola, care nu este altceva decât ruda „nobilă şi snoabă“ a cunoscutei păpădii.

– Urzicile sunt considerate plante-minune. Cât este mit şi cât este realitate?

– Urzicile sunt recomandate a fi consumate în acest sezon, chiar într-o cură, pentru că sunt puternic detoxifiante, curăţă organismul de metaboliţii acumulaţi în timpul iernii, tonifică organismul, fluidifică sângele, conţinând principii active cu acţiune antiagregantă. Este o sursă bună de fier, de fibre alimentare, de aceea trebuie consumată ca atare, adică frunzele sub formă de mâncare, în care să se adauge puţin lapte. Deşi nu e foarte plăcută la gust, zeama de urzici are efecte depurative şi antiinflamatoare. 

– Pentru a fi în formă, trebuie să ne hidratăm. Câtă apă este de ajuns pentru organism?

– Primăvara este anotimpul în care trebuie consumate cele 8 pahare de apă pe zi.

Neapărat un pahar cu apă seara la culcare şi unul dimineaţa imediat după ce ne-am trezit.
Este foarte important pentru că deshidratarea se petrece mai ales în timpul nopţii. Nu uitaţi, apa se bea între mese! Consumată în timpul mesei duce la la malabsorbţie, indigestie sau digestie incompletă.

– De fapt, ce înseamnă apa pentru organism?

– Din apă putem să luam multe minerale necesare organismului: calciu, magneziu, sodiu, potasiu. Şi pentru că nu avem fructe de sezon, este bine să stoarcem câteva picături de lămâie în paharul de apă. Atenţie la apa pe care o consumaţi, sunt foarte multe fântâni, chiar şi izvoare contaminate atât din punct de vedere microbiologic, cât şi chimic. De aceea ar fi bine să faceţi analiza chimică şi biologică a sursei de apă. Altfel există riscul unor îmbolnăviri, care, în timp, pot deveni foarte periculoase pentru organism.

Irina Truţescu
REVISTA LUMEA SATULUI, NR.6, 16-31 MARTIE 2009

Vizualizari: 1044



֩ Comentarii

--> Click aici pentru a adauga un comentariu




© 2005-2011 REVISTA LUMEA SATULUI