Home   Despre noi   Abonamente   Video   Articole   Oferte   Anunturi   Newsletter   Agro Business   Contact   Arhiva

Imprimati articolul

Un circuit european de turism ecologic

Recent, la Oradea a fost prezentat un proiect de mare anvergură legat de dezvoltarea durabilă a turismului pe plan european, cu predilecţie a celui rural. Cei care l-au iniţiat sunt reprezentanţii Adunării Regiunilor Europene (Assembly of European Regions - AER) coordonaţi de Thomas Carlsson, domnia sa acordându-ne la final un interviu.

Rep.: Domnule Thomas Carlsson, ce este AER şi ce obiective are?

T.C.: Adunarea Regiunilor Europene are în componenţa sa 250 de regiuni din Europa. Se poate spune că cele 250 de teritorii sunt comparabile cu 250 de state, fiind un fel de voci ale regiunilor Europei. În cadrul AER sunt 3 comitete, iar primul este cel pentru dezvoltare rurală şi regională. În cadrul acestui departament există turismul.

Rep.: Cum aveţi de gând să ajutaţi turismul din România să se dezvolte pe termen lung?

T.C.: În AER avem câteva acţiuni în progres: proiectul WEB Portal, prin care încercăm să căutăm parteneri cu care să lucrăm între regiuni, iar proiectul pe care l-am prezentat în după-amiaza aceasta este Touring Nature. Este în realitate o iniţiativă a AER şi a reţelei Touring Nature, dar este administrat de o organizaţie din Franţa, numită Pluris.

Trebuie să găsim 100 de localnici care să vrea să folosească un parc naţional, o regiune sau un teritoriu pentru a dezvolta turismul în zona respectivă. Aceşti 100 de întreprinzători trebuie să garanteze că vor porni acţiuni care să aibă de-a face cu turismul durabil. După aceea pot obţine acea diplomă de la Touring Nature, Vilagge Plus.

Rep.: Ce fel de acţiuni? Ce trebuie să facă?

T.C.: De exemplu, trebuie să foloseşti produse care nu afectează mediul, trebuie să-ţi construieşti întreaga activitate în jurul culturii locale, şi încă multe astfel de cereri, care trebuie îndeplinite. E necesar să garantezi că poţi să te dezvolţi fără să afectezi viitorul.

Rep.: Care ar fi avantajele unui astfel de proiect aplicat unei comunităţi?

T.C.: În viitor se va putea vedea o dezvoltare durabilă ce va fi benefică pentru întreaga societate. Dar familiile care se vor implica în turism vor câştiga mai mult. Este un factor economic care îi va determina să ia parte la acest proiect. Altfel, nu cred că ar fi interesaţi.

Rep.: Cum veţi alege comunităţile? Sau presupuneţi că acestea vor veni către dumneavoastră?
T.C.: Totul depinde de comunităţi. Dacă vreo regiune sau comunitate va vrea să ni se alăture vor fi bineveniţi. Noi nu alegem şi nici nu eliminăm pe nimeni care doreşte să ia parte la acest proiect.

Rep.: Ce condiţii trebuie să îndeplinească un sat pentru a fi integrat în acest program?

T.C.: Ar trebui sa fie un soi de atracţii naturale în zonă. Trebuie să fie cel puţin 100 de întreprinzători care să semneze contractul şi mai sunt şi nişte bani la mijloc pe care trebuie să-i plătească.

Nu-mi amintesc procentajul. Costă, într-adevăr, ceva bani, dar cu noroc vor fi recuperaţi în scurt timp.

Rep.: Într-o comunitate tradiţiile sunt foarte importante, mai ales în România. Cum le veţi integra în proiectul dumneavoastră?

T.C.: Acest lucru are de-a face doar cu propria moştenire culturală a regiunii respective. Ideea este să le evidenţiem şi să poziţionăm pe piaţă astfel de zone prin eforturi de marketing. Fiecare regiune are propriul profil. Într-o zonă poate fi vorba de dansuri şi cântece, atunci ele vor fi importante pentru a marca teritoriul respectiv.

Rep.: Turismul durabil înseamnă dezvoltarea satului. Reprezintă vreun pericol pentru tradiţii?

T.C.: Dezvoltarea, în sensul turismului durabil, înseamnă să ai grijă de ceea ce merită să fie îngrijit. Dacă vrem să promovăm vechi obiceiuri, vechi case, bineînţeles că vor face parte din strategia de dezvoltare. Dezvoltarea, în acest context, nu înseamnă să distrugem tot ce este vechi, pentru că trebuie să ne bazăm pe istorie, pe cultură şi să le dezvoltăm.

Din punctul meu de vedere dezvoltarea înseamnă să folosim ceea ce strămoşii noştri au construit din punct de vedere cultural. Spre exemplu, Lacul Tisa din Ungaria, ei au fost primii cu diplomă Village Plus. Această atestare îţi permite să foloseşti diploma în propria strategie de marketing. Acest lucru înseamnă că te înscrii să-ţi dezvolţi propria activitate în mod durabil. Pentru aceasta ai la dispoziţie 3 ani. După această perioadă trebuie să raportezi ceea ce ai realizat.

Rep.: În afară de partea financiară, cum îi veţi ajuta pe cei care vor dori să se implice?

T.C.: Încercăm să cofinanţăm acest proiect împreună cu Leader. Încă nu ştim sigur. Cei de la Pluris au nişte răspunsuri de dat în legătură cu asta, dar încercăm să găsim fonduri UE pentru dezvoltarea proiectului.

Dacă oamenii vor dori să se înscrie, Pluris va trimite oficiali pentru a cerceta zona şi a constata de ce au nevoie pentru a se încadra în criterii. Apoi fac un plan de acţiune cu scopul de a atinge nivelul în care poţi spune că eşti sustenabil pe viitor. Pentru aceasta ai la dispoziţie 3 ani, timp în care vei fi verificat pe tot parcursul programului.

Mihuţ NĂSTĂSACHE
REVISTA LUMEA SATULUI, NR.9, 1-15 MAI 2007

Vizualizari: 683



֩ Comentarii

--> Click aici pentru a adauga un comentariu




© 2005-2011 REVISTA LUMEA SATULUI