Home   Despre noi   Abonamente   Video   Articole   Oferte   Anunturi   Newsletter   Agro Business   Contact   Arhiva
     

Imprimati articolul

Producătorul care a dat la pace cu retailerii

Familia Mucsi din Târgu Secuiesc se ocupă pe cont propriu de agricultură de circa 15 ani. Dacă la început aveau câteva hectare arendate pe care produceau sămânţă de grâu şi cartof, astăzi au ajuns la circa 310 ha, pe care în plus mai cultivă rapiţă şi muştar.

De la cercetare, la producţie

Mihail Mucsi este un fost cercetător ştiinţific la Staţiunea de Cercetare a Cartofului de la Târgu-Secuiesc. În 1994, după circa 14 ani de muncă în cercetare, a luat decizia de a-şi dezvolta o afacere pe cont propriu, înfiinţând societatea Agricom. Activitatea de producţie a început-o practic în 1995, când a arendat circa 26 ha de teren arabil în comuna Catalina şi în jurul oraşului Târgu-Secuiesc.

Aici a înfiinţat primele culturi cu sămânţă certificată provenită de la unităţi de cercetare din ţară, producţia de sămânţă obţinută fiind vândută producătorilor agricoli pentru înfiinţarea propriilor culturi. Iar pentru că solicitările din partea acestora erau mari, dar şi preţurile obţinute bune, Mucsi a luat decizia să mărească suprafeţele, dar şi să diversifice culturile. În 2010, de exemplu, circa 115 ha le-a cultivat cu cartof, atât semincer cât şi de consum, restul suprafeţelor fiind cultivate cu grâu, rapiţă şi muştar.

Fără intermediari

În prezent, societatea administrată de fostul cercetător furnizează seminţe de cartof, fără intermediar, atât pentru producătorii din zonă, cât şi din alte judeţe cum sunt Dâmboviţa, Teleorman, Călăraşi, Dolj, Vrancea, Buzău şi Satu Mare. Societatea importă sămânţă din Olanda, categoria biologică elită, pentru circa 60% din suprafaţa lucrată, restul suprafeţei fiind plantată cu sămânţă Clasa A, produsă în unitatea proprie.

Familia Mucsi este cunoscută nu doar pentru producţia de cartofi de sămânţă, ci şi de consum. De pe cele 100 ha cultivate, anual aceasta a obţinut circa 4.000 tone de cartofi, dintre care circa 2.000 tone sunt comercializate prin intermediul unui mare lanţ de hipermarket-uri prezent în România.

Mucsi încearcă să vândă în general cartofii fără intermediari, pentru că oricum preţurile sunt mici, 0,2-0,3 lei pe kilogram, ba chiar „derizorii“ în anii în care ne confruntăm cu supraproduţii, cum s-a întâmplat în 2011. În plus, costurile cu înfiinţarea şi întreţinerea acestei culturi se ridică la circa 10.000 de lei/ha. Mulţi dintre producători sunt însă nevoiţi să-şi vândă recolta la aceste preţuri pentru că nu dispun de spaţii de depozitare. Nu este şi cazul lui Mucsi, care deţine capacităţi de păstrare pentru circa 2.500 t, iar alte 1.100 t le depozitează în spaţii închiriate.

Investiţii în utilaje şi spaţii de depozitare

Odată cu mărirea suprafeţelor lucrate, Agricom a investit sume importante şi în tehnologie, mai precis în achiziţia de maşini agricole, tractoare, linii de sortare-ambalare, depozite cu atmosferă controlată, dar şi în perfecţionarea personalului.

Mihail Mucsi spune că dacă la început acestea s-au realizat din resurse proprii – prin reinvestirea profitului –, cu timpul a apelat şi la fonduri europene prin intermediul programelor SAPARD şi FEADR, mai ales că după terminarea facultăţii, în activitatea firmei, a început să se implice şi fiica sa Eniko – absolventă de Agronomie.

În 2006 a accesat un proiect SAPARD pentru achiziţia de utilaje şi echipamente agricole în valoare de 434.500 euro, cu scopul retehnologizării. În prezent, are în derulare un proiect FEADR pe Măsura 121 – Modernizarea exploataţiilor agricole, în valoare de 703.830 euro. Fondurile sunt folosite pentru achiziţia de utilaje, dar şi pentru construirea unui depozit de cartofi, a unui siloz de cereale şi a unor şoproane pentru tractoare şi maşini agricole. De curând, compania a achiziţionat şi o linie modernă de ambalare a cărei valoare este de circa 170.000 de euro. Aceasta permite livrarea cartofilor spălaţi şi ambalaţi în saci de 2,5 kg sau 10 kg, cu cod de bare şi etichetă.

Menţinerea şi dezvoltarea acestei relaţii cu marele lanţ comercial s-a făcut în primul rând datorită calităţii cartofului livrat, promptitudinii cu care sunt onorate comenzile şi, nu în ultimul rând, datorită câştigării încrederii consumatorului, asigurând prin certificarea EurepGap şi, mai nou, GlobalGap trasabilitatea acestui produs. Agricom deţine certificarea EurepGap şi mai nou GlobalGap. Compania a achiziţionat şi programul Agrimap de evidenţă şi urmărire a tuturor operaţiunilor, intervenţiilor la cartof pe toată durata ciclului de producţie, lotizare şi păstrare până la livrare.

Ioana GUŢE
REVISTA LUMEA SATULUI, NR.23, 1-15 DECEMBRIE 2011

Vizualizari: 823



֩ Comentarii

--> Click aici pentru a adauga un comentariu




© 2005-2011 REVISTA LUMEA SATULUI