Home   Despre noi   Abonamente   Video   Articole   Oferte   Anunturi   Newsletter   Agro Business   Contact   Arhiva
     

Imprimati articolul

Luna cireşarilor la Hiliţa - asocierea, singura şansă!

Adevărul este că sătenii din Hiliţa Iaşiului şi-au cucerit faima prin fructele, în special cireşele care ajungeau în Italia, Germania şi în alte colţuri ale Europei. Hiliţa a cunoscut în anii din urmă, asemenea multor localităţi rurale ale ţării, un accentuat declin economic.

Iată însă că un grup de oameni inimoşi încearcă – şi rezultatele de până acum o confirmă – să renască renumele de altădată al locului. În urmă cu trei ani, a luat fiinţă o asociaţie care şi-a propus, ne-a declarat doamna vicepreşedinte Liliana Nichita (foto), să pună în valoare tradiţiile şi resursele existente. Cu sprijinul organizaţiei World Vision Romania, s-a inaugurat Centrul de prelucrare a produselor tradiţionale. Aici, după reţete ştiute din vechime, se prepară înmiresmate gemuri, dulceţuri şi compoturi, tot mai cunoscute şi apreciate de consumatori.

„Nu folosim, în afară de zahăr şi fructe, niciun fel de ingredient sau conservant, ne spune Ionuţ Ene, unul dintre asociaţi. Aşa se face că oriunde am fost la târguri în Iaşi, la expoziţii de produse tradiţionale, cum ar fi cea de la Palatul Parlamentului sau de la un mare Mall din Timişoara, n-am avut atâta marfă cât s-a cerut.“

Brandul Hiliţa

Asociaţia a pornit la drum cu 13 membri fondatori, au mai aderat încă zece gospodari şi, ni se spune, uşa rămâne deschisă şi pentru ceilalţi oameni ai satului.

Deocamdată, centrul de prelucrare îşi desfăşoară activitatea într-o clădire din curtea bisericii, iar dotarea este ca într-o gospodărie de altădată: un cuptor cu lemne, sobe şi vasele necesare.

„Acum, în perioada recoltării cireşelor, mobili­zarea este maximă, ne spune doamna vicepreşedinte. Vrem să continuăm prelucrarea şi altor fructe pe o perioadă cât mai lungă de timp, paralel cu desfacerea în pieţe a fructelor proaspete. Aşa stând lucrurile, vom putea produce în acest an doar puţin mai mult de zece mii de borcane. Dar iată, o fundaţie din Statele Unite ne-a selectat în vederea unui sprijin şi sperăm să putem achiziţiona o maşină de capsat şi o alta de etichetat.

Asta ne va permite să ne prezentăm cum se cuvine în faţa clienţilor, iar Hiliţa să devină un brand. Şi încă un fapt: cei mai mulţi dintre membrii asociaţiei beneficiază de Măsura 141, iar subvenţia primită se va folosi la reîntinerirea livezilor.“

Pasul următor

Cei care diriguiesc treburile asociaţiei au şi un plan de perspectivă. „Am făcut un studiu de piaţă, remarcă doamna vicepreşedinte. Suntem căutaţi, vrem să ne extindem şi să transformăm asociaţia într-o cooperativă, ceea ce ne-ar permite să valorificăm mai eficient fructele, ce reprezintă o adevărată bogăţie şi, ceea ce este mai important, să creăm locuri de muncă.“

Stelian Ciocoiu
REVISTA LUMEA SATULUI NR.13, 1-15 IULIE 2011

Vizualizari: 651



֩ Comentarii

--> Click aici pentru a adauga un comentariu




© 2005-2011 REVISTA LUMEA SATULUI