Mai avem şi şcoli de industrie alimentară! Colegiul din Cluj, sub asistenţă olandeză
Colegiul tehnic de industrie alimentară „Raluca Ripan“ a luat fiinţă în anul 1948 şi s-a numit Şcoala Tehnică Alimentară pentru Industria Produselor Lactate. De-a lungul anilor, numele şcolii a purtat diverse denumiri. Aceste schimbări de nume n-au dus la modificarea profilului şcolii sau la coborârea ştachetei nivelului de educaţie a elevilor. Atunci, ca şi acum, şcoala pregăteşte elevi pentru meserii şi specializări oriunde şi oricând căutate: tehnician analize produse alimentare, tehnician în industria alimentară, tehnician controlul calităţii produselor agroalimentare, brutar-patiser-preparator produse făinoase, preparator produse din carne şi peşte.
Un parteneriat de referinţă
Recent s-a marcat în şcoală înfiinţarea atelierului de panificaţie-patiserie, cu oaspeţi din străinătate. Bazele înfiinţării şi amenajării atelierului şcoală de panificaţie-patiserie au fost puse în anul 2000 în urma unui proiect de parteneriat între Fundaţia olandeză „Bakkers voor bakkers”, STIOS (The Fundation for International Cooperation), Olanda şi NMCP (Netherlandes Management Cooperation Programme), promotor fiind şcoala reprezentată de către doamna directoare Maria Bena. De la aceasta aflăm că atelierul de panificaţie – patiserie urma să asigure condiţiile corespunzătoare desfăşurării instruirii practice a elevilor în această specialitate. Acţiunile şi demersurile au urmat o ordine cronologică etapizată.
Dascălii, adevărate modele
Activitatea de instruire practică în atelierul de panificaţie – patiserie, pe parcursul celor 10 ani, a fost parte integrantă a formării profesionale a sute de elevi, asigurând toate condiţiile pentru atingerea competenţelor prevăzute în curriculumul naţional şi standardelor de pregătire profesională: nivel de calificare ca lucrător în morărit şi panificaţie.
Atingerea competenţelor practice a elevilor a fost demonstrată şi regăsită în mai multe finalităţi, dintre care amintim: promovarea examenelor de certificare a competenţelor profesionale a elevilor în procent de 100% şi obţinerea diplomelor de absolvire. Este de remarcat că peste 60% din absolvenţi au urmat o formă superioară de pregătire profesională (liceu/facultate) în domeniul industriei alimentare. Acest nivel înalt de pregătire a elevilor are în spate un colectiv didactic de excepţie, ce poate reprezenta un model pentru multe alte şcoli unde s-a cam uitat de învăţătură.
Acum câteva săptămâni, Colegiul Tehnic „Raluca Ripan” din Cluj-Napoca a fost vizitat de trei specialişti ai Fundaţiei olandeze „Bakkers voor Bakkers” şi STIOS (The Fundation for International Cooperation) care au evaluat activitatea şi rezultatele obţinute în urma amenajării atelierului de panificaţie – patiserie. Aceştia au apreciat starea şi dotarea atelierului la 10 ani de la înfiinţare şi, din datele oferite de şcoală, importanţa lui în pregătirea practică a elevilor pentru obţinerea competenţelor generale şi specifice conform cu standardele de pregătire profesională în domeniu. Şi pe bună dreptate este apreciat, fiind o realizare de succes. Colectivul acestei unităţi şcolare merită toate felicitările.
Teodor Marian
REVISTA LUMEA SATULUI NR. 23, 1-15 DECEMBRIE 2010
copyright lumeasatului.ro