Home   Despre noi   Abonamente   Video   Articole   Oferte   Anunturi   Newsletter   Agro Business   Contact   Arhiva

Imprimati articolul

Decriptând în intimitatea genetică a plantelor

• Convorbire cu dr. ing. Mihai Cristea, părintele Băncii de Resurse Genetice

În casa rămasă de la părinţi, din satul Cucorăni, comuna Mihai Eminescu, judeţul Botoşani, după 35 de ani de activitate ca director al Staţiuni de Cercetare şi Dezvoltare, dr. ing. Mihai D. Cristea s-a stabilit aici.

Am aflat motivul de la domnia sa: „pentru liniştea şi confortul fizic şi psihic, m-am reîntors în casa de care sunt legat cu toată fiinţa mea, pe care am îmbunătăţit-o. Am amenajat un mic parc cu verdeaţă şi flori în jurul casei.

Mi-am organizat un birou de lucru şi o bibliotecă cu toate lucrările adunate într-o viaţă, unde îmi petrec cel mai mult timp, m-am înconjurat şi de unele vietăţi – câini, pisici, păsări de curte –, fără de care viaţa la ţară nu se poate concepe. Dar cea mai mare bucurie o am de la cei doi copii, şase nepoţi şi doi strănepoţi, care mă vizitează deseori.“

Şi ce mai faceţi, domnule Cristea?

Vreţi să ştiţi ce mai face un pensionar ca mine, care după 42 de ani de activitate neîntreruptă la SCDA Suceava şi Banca de Gene este obligat, în prezent, să abordeze un alt mod de viaţă? Ei bine, mi-am propus să materializez nişte gânduri mai vechi, la care am ţinut foarte mult. În primul rând, mi-a reînviat ideea elaborării unei noi ediţii a Monografiei porumbului, cea editată acum 40 de ani fiind depăşită.

Conservarea biodiversităţii

Tot în această perioadă am pus în practică altă idee la care am ţinut foarte mult, elaborarea unei lucrări atât de necesară în această perioadă: Conservarea biodiversităţii. Ea a fost predată Editurii Ceres.  Dovadă că această idee m-a dominat tot timpul este şi iniţiativa luată cu ani în urmă de a se construi în România o instituţie de stat specializată în conservarea biodiversităţii - Banca de gene.

În urma insistenţelor şi a demersurilor făcute, de multe ori puţin înţelese, am reuşit construirea la Suceava a Băncii de Gene, unitate de interes naţional, cu personalitate juridică, a cărei activitate, fiind apreciată de organismele de specialitate europene şi internaţionale, a fost primită cu drepturi depline în aceste structuri cu sediul la Roma.

Valoarea resurselor genetice locale

– Domnule Cristea, ce credeţi că este mai valoros în descoperirile dumneavoastră?

– Cercetările practice ne-au dus la concluzia că sursele cele mai valoroase de germoplasmă pentru crearea de noi soiuri şi hibrizi sunt resursele genetice locale. Ele sunt reprezentate de populaţiile şi soiurile locale, formate în perioade lungi de timp, sub acţiunea selecţiei naturale şi a selecţiei efectuate de om. Acest material biologic local, suportând în timp efectele factorilor naturali ai evoluţiei, este cel mai bine adaptat condiţiilor locale de mediu, caracterizându-se prin rezistenţă deosebită la secetă, frig, boli şi dăunători, precum şi printr-o foarte bună calitate. Această idee a stat la baza înfiinţării „Băncii de Resurse Genetice Vegetale“, în cadrul SCDA Suceava, în anul 1986, cu oficializare guvernamentală în anul 1990.

Dr. ing. M. Cristea există în conştiinţa celor care l-au cunoscut şi va fi descoperit de cei care vor veni ca fondator al cercetărilor în domeniul germoplasmei porumbului, autor al primelor lucrări în stil monografic despre soiurile de porumb din România şi despre utilizarea resur­selor genetice vegetale. El este, în fapt, părintele Băncii de Resurse Genetice Vegetale.
Activitatea sa cu totul remarcabilă în cercetare şi manageriat a fost apreciată cu titluri ştiinţifice, diplome, medalii, fiind primul preşedinte al Comitetului Naţional de Resurse Genetice Vegetale. A fost decorat cu 10 medalii de stat pentru merite ştiinţifice.

În anul 2002 a primit Ordinul „Serviciul credincios“ în grad de cavaler din partea Preşedintelui României, iar pentru ridicarea ştiinţei agricole în Bucovina a fost declarat „Cetăţean de Onoare“ al Municipiului Suceava. Este membru titular al Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice (1990).

Teodor MARIAN