Home   Despre noi   Abonamente   Video   Articole   Oferte   Anunturi   Newsletter   Agro Business   Contact   Arhiva

Imprimati articolul

Cum să ne încheiem o poliţă de asigurare

Dacă sunteţi pe cale să încheiaţi o poliţă de asigurare sau aveţi deja una, niciodată nu este prea târziu să verificaţi clauzele contractului şi să întrebaţi când aveţi nelămuriri, pentru a nu avea neplăceri în caz de daună.

Orice persoană este conştientă că trebuie să se protejeze, într-un fel, pe sine, pe cei dragi sau să-şi protejeze bunurile. Astăzi, mai mult decât oricând, oamenii încuie uşile, asigurându-se că nu va intra cineva străin în casă pentru a le fura agoniseala sau pentru a produce pagube. Totuşi, „pentru un hoţ nu există lacăt sau încuietoare care nu poate fi spartă“. La fel se poate întâmpla şi în cazul unei calamităţi naturale: case dărâmate, acoperişuri smulse de rafale de vânt, mobilă şi aparatură electrocasnică distruse, animale înecate etc. Să nu uităm de accidentele nedorite de genul unor explozii, incendii sau chiar căderi de aparate de zbor.

Tot astfel, posesorii de automobile montează sisteme de alarmă sau îşi blochează volanul pentru a-şi feri, cât de cât, autoturismul de infractori. Să nu mai vorbim despre toate accidentele produse zilnic pe şoselele ţării şi care sunt nelipsite de pe primele pagini ale ziarelor sau din buletinele de ştiri ale televiziunilor.

Este greu de crezut că toţi cei care, în urma unui eveniment major precum o inundaţie sau un cutremur, au pierdut tot ce au strâns într-o viaţă, nu îşi pot permite să îşi încheie o poliţă de asigurare. Ceea ce nu este însă foarte bine cunoscut de români în ziua de azi, fie din lipsă de interes, fie din lipsă de informare din partea statului sau a companiilor de asigurări, este faptul că aceste riscuri pot fi acoperite integral sau parţial.

Pornind de la această premisă, aceea că mulţi dintre cetăţeni îşi pot permite să plătească o asigurare, măcar pentru riscurile de bază pentru locuinţă sau maşină, rezultă că există o criză de informare din partea asigurătorilor. Asiguratorii - care înglobează, în limbajul de specialitate, toate companiile de asigurări, oferă o gamă largă de produse care acoperă multiple riscuri.

Orice persoană fizică sau juridică interesată să încheie o poliţă de asigurare trebuie să fie foarte atentă ca aceasta să reprezinte produsul căutat şi adecvat nevoilor sale. În plus, este obligatorie citirea cu foarte mare atenţie a clauzelor din contractul de asigurare care se referă la „excluderi“, pentru că, în cazul producerii riscului asigurat, cel puţin una dintre condiţiile prevăzute la acest capitol poate face ca asiguratorul să refuze plata eventualelor daune.

Cum găsim o asigurare de calitate?

Este esenţial să ştim că o asigurare nu înseamnă mare lucru fără serviciile de despăgubire pe care compania de asigurări le oferă. Mai exact, ceea ce cumpărăm în momentul încheierii poliţei, fie că este pentru maşina proprie, pentru locuinţă sau chiar pentru viaţă, este o promisiune că, în momentul producerii unui risc asigurat, vom primi suma cuvenită drept despăgubire.

Ce înseamnă pentru dumneavoastră un serviciu de calitate în rezolvarea unei daune? Îndrumările din partea asiguratorului sau brokerului privind paşii pe care trebuie să îi urmaţi, o despăgubire corectă, un serviciu rapid, încrederea sau toate la un loc? Dacă toate acestea condiţii sunt îndeplinite, nu ar trebui să aveţi niciun fel de problemă în momentul în care aţi avut o daună.

De aceea este important ca beneficiarul poliţei de asigurare să negocieze şi să cunoască foarte bine termenii contractului, astfel încât acesta să îi acopere exact riscurile de care el se teme. Astfel, dacă se produce un eveniment, iar compania de asigurare îi despăgubeşte doar cu o parte din banii cuveniţi sau nu îi despăgubeşte deloc, clienţii, din lipsă de cunoaştere sau din neînţelegerea corectă a termenilor contractuali, sunt nemulţumiţi şi dezamăgiţi.

Spre deosebire de alte afaceri, în care bunurile şi serviciile sunt livrate înainte sau imediat după plată, în domeniul asigurărilor banii sunt primiţi în avans de la clienţi, în schimbul unor servicii sau beneficii ulterioare. Astfel, pentru a atrage clienţi, compania respectivă trebuie să ofere clienţilor săi încredere, siguranţă şi accesibilitate, deoarece, în general, oamenii nu agreează riscul.

Este preţul cel mai important factor?

Este uneori dificil de convins o persoană care îşi doreşte să îşi facă o asigurare că, în acest domeniu, esenţial este gradul de acoperire a riscurilor. În anumite situaţii, diferenţele relativ mici de preţuri pot ascunde mari deosebiri în eficacitatea asigurării. Unii oameni se simt păcăliţi în momentul când află că un vecin, o rudă sau un prieten şi-au asigurat bunurile plătind o primă de asigurare mai mică decât cea pe care au plătit-o ei. Acest fapt poate avea mai multe cauze: o eroare de calcul a angajatului companiei de asigurări sau o competenţă diferită în ceea ce priveşte acordarea de reduceri.

Totuşi, acestea sunt cazuri izolate. În general, companiile practică tarife diferite pentru aceeaşi poliţă, în funcţie de renumele acestora şi de siguranţa pe care o oferă posesorului de asigurare. Totuşi, cea mai mare diferenţă de preţ este dată de numărul de riscuri acoperite şi de excluderile prevăzute în contract. Acestea sunt diferite de la o companie la alta şi chiar pot exista diferenţe, de la o poliţă la alta, de la aceeaşi companie, în funcţie de opţiunile clientului şi de riscurile pe care acestea a dorit să şi le acopere. Totuşi, în cazul poliţelor obligatorii de genul Răspunderii Civile Auto (RCA) sau în cazul asigurărilor obligatorii de locuinţă, condiţiile de asigurare nu diferă şi sunt stabilite prin lege.

Spre exemplu, dacă o persoană doreşte să îşi asigure autovehiculul doar pentru riscul de furt sau să renunţe la el în favoarea altor riscuri acoperite, cu scopul de a plăti o primă de asigurare mai mică, unele companii oferă aceste soluţii. Cu alte cuvinte, cu cât sunt mai puţine riscuri acoperite şi cu cât frecvenţa de producere a lor este mai mică, cu atât poliţa de asigurare va costa mai puţin. Totuşi, acest lucru nu este întotdeauna cel mai indicat.

Câteodată este prea târziu...

Se întâmplă rar, dar se întâmplă ca un asigurat să aibă o poliţă încheiată la o companie cu o situaţie financiară îndoielnică, în condiţii foarte bune de preţ şi care, aparent, este perfectă. În acest caz, clientul stă liniştit, crezând că are o asigurare ideală, dar, când are daună, constată că există clauze care îi reduc apreciabil despăgubirea şi pe care nu le-a observat sau de care nu a fost informat. În acel moment apare sentimentul că a fost înşelat şi vrea neapărat să renunţe la asigurare sau să schimbe compania de asigurări.

Spre exemplu, cuiva i se fură maşina şi are încheiată o asigurare împotriva furtului. În contractul de asigurare este prevăzut că despăgubirea se acordă doar în cazul în care poliţia confirmă furtul. După aceasta, când compania acceptă, după perioada legală, să plătească despăgubirea, problemele par a se fi încheiat şi clientul îşi cumpără altă maşină. După un an, maşina furată este găsită şi, în afară de câteva zgârieturi, nu a păţit nimic. În acel moment trebuie restituiţi banii companiei de asigurări, deoarece în contract nu este stipulat faptul că asiguratorul se obligă să valorifice maşina în cazul în care este găsită.

În concluzie, în momentul când vă hotărâţi să vă faceţi o poliţă de asigurare, nu ezitaţi să întrebaţi şi să discutaţi cu reprezentanţii companiilor sau ai brokerilor de asigurare toate elementele care prezintă o oarecare incertitudine, pentru a nu avea surprize neplăcute în cazul în care veţi avea nevoie să apelaţi la acea asigurare.

REVISTA LUMEA SATULUI, NR.3, 1-15 FEBRUARIE 2009

Vizualizari: 764



֩ Comentarii

--> Click aici pentru a adauga un comentariu




© 2005-2011 REVISTA LUMEA SATULUI