Home   Despre noi   Abonamente   Video   Articole   Oferte   Anunturi   Newsletter   Agro Business   Contact   Arhiva

Imprimati articolul

La orizont, hypermarketurile rurale

Banca Naţională a României a făcut o socoteală, în care se arată că românii plecaţi la muncă în străinătate au adus în ţară peste 7 miliarde de euro anul trecut. Anul acesta se poate vorbi de aproape 8 miliarde de euro, iar în 2010 se va ajunge la peste 10 miliarde de euro, dacă nu cumva cei plecaţi în căutarea unor locuri mai bogate vor fi obligaţi să se reîntoarcă. Grosul banilor merge la sate. Aproximarea a fost făcută ţinând cont că peste 45% din populaţia ţării trăieşte în mediul rural, iar ţăranii deveniţi muncitori în ţările Uniunii Europene reprezintă aproximativ 90% din totalul românilor aflaţi în străinătate.

Flerul comerciantului

Aceste date au fost imediat însuşite de proprietarii marilor lanţuri de magazine, care se tot întreabă cum vor cheltui ţăranii noştri atâta bănet. Astfel s-a născut ideea deschiderii unor hypermarketuri în comunele mai mari, care nu sunt limitrofe unor oraşe. Deci locuri izolate, unde oamenii au bani, dar nu au ce să cumpere cu ei.

„În momentul în care retailerii vor semnala o liniarizare a consumului şi dacă într-un sat de circa 5.000 de locuitori vânzările vor putea susţine deschiderea unui magazin acolo, atunci se vor dezvolta aceste reţele de retail“ – a afirmat Ciprian Moga, secretar general al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR). Deocamdată, nu este făcută public nicio locaţie, pentru că orice „zvon“ ar duce imediat la o scumpire nejustificată a terenurilor, iar investiţia ar deveni mai greu de realizat. Însă reprezentanţii AMRCR sunt de părere că primul hypermarket se va deschide în mediul rural, în următorii trei ani.

„Majoritatea lanţurilor de retail au în proiect dezvoltarea în mediul rural şi cred că o vor face în momentul în care această piaţă va deveni atractivă, atunci când va fi asigurat un flux de vânzări suficient, pentru a susţine afacerea. Mediul rural este o piaţă cu un potenţial ridicat. O mare parte din această populaţie este plecată la muncă în străinătate“ – a declarat Moga.

Riscul există

Nu ştim dacă o astfel de afacere va avea succes la sate, departe de oraşe, dacă ţăranii vor fi convinşi să cumpere de la hypermarket. Menţionăm că, la ora actuală, încă mai funcţionează în mediul rural, magazine mixte sau universale, dar cifra lor de afaceri este extrem de scăzută. Motivul este că oamenii ar vrea să cumpere, dar sărăcia este foarte mare, chiar dacă unele familii o duc mai bine.

Apoi, produsele agroalimentare, căutate zilnic de orăşeni, nu-i interesează pe ţărani, pentru că obţin multe din acestea din mica lor gospodărie. De asemenea, este ştiut că ţăranul român, dacă are un ban, întâi îşi face o casă şi îşi ia o maşină. Dacă îi mai rămân bani, îşi cumpără teren agricol şi animale, devenind fermier.  Iată de ce încep să mă întreb dacă, nu cumva, povestea cu hypermarketurile la ţară conţine şi un iz imobiliar, menită să distorsioneze piaţa funciară, şi aşa bulversată.

Traian DOBRE
REVISTA LUMEA SATULUI, NR.23, 1-15 DECEMBRIE 2008

Vizualizari: 739



֩ Comentarii

--> Click aici pentru a adauga un comentariu




© 2005-2011 REVISTA LUMEA SATULUI